fredag 13 augusti 2010

Delikatessbutiker i Stockholm

Delikatessbutik Stockholm är exakt detsamma som att skriva delikatessbutik i Stockholm med undantag av ett i, bara en bokstav tänkte jag och läste högt att läsaren hejdar sig: är det ögonblicket eller evigheten som verkar när dikten skänker namnet vem åt den som bläddrar i vinden. Men en oliv, ja tack! Mums! Äpplen, fetaost, recept på antipasti, god mat, vin - också den närvaro som delikatessbutik Stockholm visat får drag av beständighet, ett rum bortom åminnelse vilket inte förändras och vars likgiltighet jag känner inför Delikatessbutik Stockholm.

Delikatessbutik i Stockholm med en tjuga


Jag tänkte sen mer på vad vi hade undangömt men jag kom inte på mer än det som ruttnat i kylskåpet. Jag glömmer aldrig mjölken. Det var så dumt, därför glömmer jag inte. Jag hällde den rätt ner i byttan bland ingredienserna som jag varsam, ömt, ja nästan kärleksfullt arbetet med i över två timmar, och så var allt arbete förstört. Det var så trist på nåt vis. Sur mjölk, det var inte att leka med.

- Spring ner till en delikatessbutik i Stockholm ropade mamma och jag fick tjugo kronor i handen.
- Det här kommer inte räcka till brödet mamma, sa jag och försökte låta så myndig jag bara komma.
- Inte? Nähä, då får du väl ta en tjuga till då, sa mamma och gav mig ytterligare en papperslapp.

Jag sprang genast ner till delikatessbutik Stockholm och fick en hel påse med godbitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar