fredag 13 augusti 2010

Deli i Stockholm, delikatessbutik

Men det blev inte så. Istället sov jag tung och djupt. Jag märkte samtidigt, medveten om att jag inte var medveten, att orden sjönk in, bildade små kristaller av ljus på insidan av ögonlocken. Delikatessbutik Stockholm, delistockholm: som var det en egen organism, ett levande ting. Oliver, pizza, lufttorkad skinka, nybakat bröd och ett glas spanskt rödvin, några munnar mineralvatten och  slutligen en espresso med mörk choklad - det betydde ingenting. Det var bara molekyler, universums små byggstenar sammanfogade i en känsla av förruttnelse och likgiltighet. Jag kom inte på en mer skrämmande tanke. En gymnastiklärare på cykel, dessa ord om delikatessbutiker i Stockholm som jag inte förstod. Men värst av allt, att jag tänkte så mycket på det, att det förändrade allt.
Jag har alltid varit nyfiken på en sådan typ av förändring. Som börjar i hjärtats epicentrum och därifrån sprider sig vidare som en löpeld ut i blodet.

Delikatessbutik i Stockholm och ekokorv


Delikatessbutik Stockholm. Finns det någon som vågar sig på att bland högt och lågt. Jag läste om en korvkiosk i Köpenhamn som krängde ekologisk korv. Det finns en marknad där. Glufsa korv och tro att man räddar världen. Men det är väl samma sak med skinkan när det gäller delikatessbutik Stockholm.

1 kommentar: